قاسم صرافان

شعرها و ترانه های قاسم صرافان

قاسم صرافان

شعرها و ترانه های قاسم صرافان

قاسم صرافان

در این وبلاگ، شعرها، ترانه ها، مطالب، شعرخوانی ها، تصاویر، کلیپها، برنامه ها و خبرهای مربوط به من با موضوع شعر آیینی، شعر عاشقانه و ترانه قابل مشاهده است.
قاسم صرافان

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

بی تو به سر نمی‌شود

يكشنبه, ۷ بهمن ۱۳۸۶، ۱۲:۴۴ ب.ظ
 

دریا بدون موجِ تو دریا نمی‌شود
دنیا بدون رنگ تو زیبا نمی‌شود

جز با عبور نازک انگشت‌‌های تو
از بغض کوچه‌ها گره‌ای وا نمی‌شود

آنقدر روشنی که در این شهر تیره هم
خورشید خنده‌های تو حاشا نمی‌شود

در طرح سبز و ساده‌ی تو، جستجوی عشق
دیگر شبیه حل معما نمی‌شود

یک نقطه در زبان تو پایان جمله نیست
جمع تن از نگاه تو تنها نمی‌شود

فریاد می‌زنم که: غزل غصه‌های من
الهام می‌شود به دلت یا نمی‌شود؟

لبخند می‌زنی که : دل هیچ عاشقی
مجنون‌تر از دل خودِ لیلا نمی‌شود

نه ... ، بی هوای تازه‌ی در برگ جاریت
این کهنه زخم ریشه مداوا نمی‌شود 

بیهوده دور عقربه را پلک می‌زنیم
امشب بدون صبح تو فردا نمی‌شود


 

  • قاسم صرافان

نظرات  (۷۲)

درود
عالی بود
درود

با یک سپید و یک چهار پاره عاشورایی پذیرای حضور شماییم

از ارائه ی نظرتان بی نصیبمان نکنید ؛

مانا باشید و کامروا
سلام
غزل خیلی زیبایی بود و خیلی حرف برای گفتن داشت
ک نقطه در زبان تو پایان جمله نیست
جمع تن از نگاه تو تنها نمی‌شود
همه ی بیت هاش واقعا قشنگه
همه شعرهاتون قشنگ فقط بنویسید شعرهای عاشقونه تون را برای کی می نویسید؟
سلام
آقای موسوی راست می گه
زبانت رو نو کن
ممنون
درود ! شعر خوبی بود اما این مصرع با این تتابع اضافت اذیت می کرد :
مجنون‌تر از دل خودِ لیلا نمی‌شود


...راستی اهل کجایی و چند ساله ؟
  • پرویز بیگی
  • سلام . متشکرم . غزل خوبی بود با شروعی تاثیر گذار. سبز باشید . بدرود .
    سبزید و سبز بمانید و پایدار
  • مهدی تقی نژاد
  • تمام کار و زندگیت شده شعر.
    این آب و هوای اصفهان هم بدجوری دوستان ما را از راه به در می کنه.
    راستی برای عید اگه زنده باشیم مسجد مدرسه بچه ها را جمع کنیم.
    سلام ممنون از خبر
    شعر لطیف و زیبایی بود
    موفق باشید
  • دشمن زیاری(شراره های آفتاب)
  • سلام قاسم گل
    زیبا بود و لذت بردم.
    بویژه:
    نه ... ، بی هوای تازه‌ی در برگ جاریت
    این کهنه زخم ریشه مداوا نمی‌شود
    راست میگویی
    زنده باشید
    اگه کازرون هم سی و سه تا پل داشت خوب ما هم هر روز رو یه پلش می نشستیم و شعر می گفتیم.
    خوب بود
  • اسماعیل قنواتی
  • درود دوست دوست داشتنی من
    بازم بسیار زیبا بود خوندم و لذت بردم

    بیهوده دور عقربه را پلک می‌زنیم
    امشب بدون صبح تو فردا نمی‌شود

    موفق باشی و شاد
    همیشه
  • عبدالحسین انصاری
  • شاعر چقدر با خودت درگیر می شوی
    یا ما به عشق می رسیم و یا نمی شود
  • مسعود عطایی
  • سلام و سپاس ...
    خواندم و لذت بردم ...

    "بیهوده دور عقربه را پلک می زنیم
    امشب بدون صبح تو فردا نمی شود ..."

    در پناه دوست ...
  • آزاده بشارتی
  • آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
    احساس سوختن به تماشا نمی شود...

    خیلی خوب...
    روزگار ما
    این تن های تنهای تنها .....
  • سیدمحمدرضا هاشمی زاده
  • سلام بزرگوار صمیمی
    غزلت نهیت روانی وزیبایی بود
    زبا شعر بی نکلف و صمیمی با خواننده اش ارتباط بر قرار میکند
    همیشه با غزل باشی
    ...............
    وقتی که عطر امدنت.... جا گذاشتی
    یعنی قدم به جان ودل ما گذاشتی
    در سینه ام که غربت سرد کویری است
    با این پیام وسعت.... دریا گذاشتی
  • آزاده بشارتی
  • باید چک نویس ها را به هم وصله داد تا ثابت کرد ،
    که بله...
    هنوز هم...

    با حرف هایی به روزم و آماده ی چشم های تو...

    ثابت کن هستی...
    که هستی...
    که...
    ماشااللللللللللللللللللللللللللللله به این همه فعالیت ...!

    رفرنس های شما جدیدن رو به اروپا می خوابن ؟؟

    مجنون تر از تو لیلا نمی بینم ...

    قشنگ بود . لذت بردم مثل همیشه .

    من اگه حر فای دلمو نگم می میرم آخه !! شما به دل نگیر
  • سیدمحمدرضا هاشمی زاده
  • سلام عزیز بزرگوارم
    .................
    تو را من چشم در راهم
    به شعر تازه ام ای دوست
    بیا ای چلچراغ مهربانی ها
    بیا در خلوت تنهایی شعرم شکوفا شو
    بیا ودر شب غمگین سرد من هویدا شو
  • سید احمد میرزاده
  • سلام .غزل قشنگی بود .گرچه من هنوز درحال و هوای شعر زیارتتان هستم.
    نوحه خون دم می گیره آسمونو غم می گیره
    ... و من در خواب دیده‌ام که آن سبزپوش رأیایی
    به رسم هدیه دو بال برایم می‌آورد
    ..................................
    چون همیشه ریبا و ساده و سرشار از احساس. خداوند نگهدار قلبت باد مسافر عزیز!
    سلام
    جای تو دارد این دلم
    بی تو به سر نمی شود
    جمع تن از نگاه تو تن ها نمی شود تنها نمی شود لذت بردم
    زنده باشی تا همیشه به این زیبایی بسرایی
    اى غزل! اى زمینه‏ى سبزم! اى که از من سرى! حلالم کن
    اى که چشمت به قلب غمگینم، داده بال و پرى! حلالم کن
    اى اهوراى چشم خسته‏ى من! که مرا آفریده‏اى از عشق
    و دلِ خسته‏ى مرا هر شب تا خدا مى‏برى، حلالم کن


    غزلت آهنگ زندگی و قلمت به رنگ خدا و
    در پناه او
  • مرتضی پارسا
  • سلام آقا قاسم.
    افتخاره ... این آشنایی والبته پیوندی که گفتی .

    ببخشید ... نقدام یه خورده روراسته.
    این غزل چار بیت آخرش خوب بود وضمنا ً بیت سوم از آخر خیلی خوب بود واین فضا با فضای مافوقش به کلی متفاوت بود.
    عیب بقیه ی ابیات این بود:
    کلماتت هم فضایی داشتن ( این یعنی مراعات النظیر ) ولی هم رابطه نبودن.
    منظورم این نیست که هیچ رابطه ای باهم نداشتن ... نه
    منظورم اینه که اصل رابطه ... معنای فعلیه که داری ازش مضمون می سازی .... واین مشکل ترین جای غزله.
    مثال:
    دوچشم داشت دو سبز آبی بلاتکلیف
    که بر دوراهی دریا چمن مردد بود
    هم فضایی کلمات : چشم ، سبز ، آبی و... خیلی خوبه ولی کولاک بیت علاوه بر فضا سازی اونا در ( مردد بودن این چشمان وجود داره ... که اتفاقا ً سبز آبی هم هستن... رنگ دریا)
    در ابیات بالایی غزلت اتفاق تکان دهنده ای در فعل ها صورت نگرفته .
    یه نکته ی دیگه:
    با بیت سومت مشکل دارم . شهر تیره ... نمی تونه خورشیدو حاشاکنه . یه جورایی هم حرف درستی زدی ... اینکه اینقدر روشنی که حاشا شدنی نیستی وهم از طرف دیگه توع تصویر پردازی نور وتاریکی وخورشید طوریه که این امر بدیهیه وکلمه ی ( هم) کارو یه جوری متناقض کرده . توجه کن:
    حتی وجود صبحدم را ‌‌‌( هم ) روز روشن
    درهاله ی تاریکی از ابهام کردند
    نمی دونم با این (هم ) که وسط کار به عمد گذاشتم ... این بیتم مشخص کرد می خوام چی بگم یا نه؟

    خوب ... دیگه اینکه کار بدی نبود .
    ای ولا.
    درود بر قاسم عزیز ؛

    لذت بردم ، مثل همیشه

    دفتر به وسعت دریا و دلت به گرمی استوا

    سرسبز باشی
    سلام

    ....دل هیچ عاشقی

    مجنون تر از دل خود لیلا نمی شود
    خیلی قشنگ بود
    دوسش داشتم

    موفق باشی
    درود!
    فکر کنم نذر کردی که کم کاری دیگرون رو تا آخر یکجا بری اما خوبه لذت می برم اگر چه ناخود آگاه
    موتور نقد ما شروع به فعالیت می کنه ولی اون رو میزارم برای دیدار رودررو. امیدوارم که چشمه شعرهات
    جوشان وگاو کوکب خانم خیالت شیر افشان باشه.بدرود!
    نیام بر کشم امشب به سبک بدر و تبوک
    برادری که خموشی "فاین هم قتلوک"
    کجاست دست خبیثی که بست چشم تو را
    که چشم هم زدنی شد تو را تمام سلوک
    ....................................................... به پشت قافله گو "لا اله الا الله"

    سکوت بر لب ما مانده بود یا طاعون
    که سر به بَرد زمین داد شاخه زیتون
    خمود سرد زمستان، دروغ، صلح جهان
    خموش موسیِ عمران و زنده شد قارون
    .......................................................علیک "آجرک الله یا رسول الله"


    خوشحال می شوم با شما بیشتر آشنا شوم.

    آیا شما به خانه شاعران می روید؟
  • اباصلت رضوانی
  • سلام عزیز
    غزل روان و زیبایت را با شور تمام خوندم ولذت بردم
    ممنون که خبردادید
    خورشید خنده های تو حاشا نمی شود
  • پرستوی مهاجر
  • خیلی زیبا بود
    ممنون خبرم کردید
  • نامه های برگشتی
  • سلام ...

    خیلی زیبا بود..
    موفق باشید..
    به من سر بزنید...
    یا حق.
    با من بگو به دست شما ای همیشه سبز
    این شعرها خطوط چلیپا نمی شود...؟
    با من بگو که حس شما در شعاع عشق
    شعری پر از توهم و رویا نمی شود؟
    با یک غزل نمی شود عاشق شد ای رفیق!
    مرداب زشت یک شبه دریا نمی شود.
    سلام عزیز
    همه چی خوب بود به جز زبان و تسلط شما بر معنا و مفهوم
    که این می تونه همه چیز باشه
    مرسی
    ولی لذت بردم
    نادعلی
    گفتا بنفیشال بود دولت محمود ------ گفتم که وری گود
    پس گفت که وی آر هپی از حالت موجود--------- گفتم که وری گود

    گفتا بدهیمش خودمان بمب اتم نیز ------ هم گنده و هم ریز
    مشروط به اینکه نکند منفجرش زود ---- گفتم که وری گود

    گفت اینهمه جنجال همه هست سر نفت ------ گفتم همه‌اش رفت
    گفتا شل و تگزاکو و غیره همه خشنود--- گفتم که وری گود

    میگفت از آن "مرگ براین امپریالیست" ------ دیگر خبری نیست
    انگار که افکار خمینی شده مردود ------- گفتم که وری گود

    گفتا که نخوردیم فریب سخنانش ----- دادیم زمانش ....
    تا دمب خروسش بشود ظاهر و مشهود ------ گفتم که وری گود
  • حمیده محمدرضاپور
  • سلام
    خواندمتان
    به امید موفقیت هایبیشترتان
    بااحترام
  • هادی صداقت
  • سلام
    .
    .
    .
    .
    با نقدی بر مقاله ای از دکتر بیات بروزم
    .
    .
    .
    .
    .
    ایشان در این مقاله پست مدرن و پست مدرنیست ها را مورد سرزنش قرار داده بودند
    .
    .
    .
    .
    .
    ایشان همچنین پس از دیدن جوابیه من به مقاله شان بارها در بخش نظرات وبلاگ خودشان و نظرات وبلاگ بنده به من توهین کردند
    .
    .
    .
    .
    .
    خواهش می کنم به وبلاگ بنده سر بزنید و اگر با من موافق بودین در وبلاگ دکتر بیات از من حمایت بکنید.
    .
    .
    .
    .
    متشکرم
  • حمیده محمدرضاپور
  • بااحترام
    لینکتان اضافه شد
    موفق باشید
    مویت راضرب* در باد کن ...من مساوی= می شوم با صفر۰
  • رویا ابراهیمی
  • سلام فردا نمی شود نه نمی شود فریادتان را شنیدم وباور کردم
    خوب زیبا وبی نظیر مثل همیشه
  • سمیه مردانی
  • سلام آقای صرافان
    زیبا بود .مگه میشه شعر زیبا نباشه!!!
  • کیوان براهنگ
  • سلام
    غزل زیباتون رو خوندم واقعا کار محکمی بود
    کشفهاو تصویر آفرینیهای فوق العاده ای داشت
    پایان بندی واقعا زیبا انجام شده بود
    بیهوده دور عقربه را پلک می‌زنیم
    امشب بدون صبح تو فردا نمی‌شود
    ممنون از حضور و دعوتتون
    منتظر آپ جدیدتون هستم ممنون می شم خبرم کنید
    شاد و سر بلند باشید
    سلام دوست عزیز ..
    خوشحالم از آشنایی با خودت و شعرات
    شاید کمی تغییر زبان کارهایت را عالیتر هم بکند
    به لحاظ حسی کارات خیلی قوی هستن
    موفق باشی
    بیست وبلاگ همزمان با اخبار جدید و مهم دنیای ادبیات به روز شد!!!
    اخبار برگزاری مراسم اولین جشنواره غزل پست مدرن×
    چاپ ویژه نامه مجله ایرانشهر با موضوع جشنواره غزل پست مدرن
    چاپ شماره 2 مجله همین فردا بود
    چاپ اولین مجموعه غزل پست مدرن بنام "گریه روی شانه تخم مرغ"
    وبلاگ رضا پارسا با این اخبار مهم و غزل تازه ولی قدیمی به روز است!!!
    به روز شاید باشد!!
    سلام...
    قاسم عزیز سال گذشته اسمت را جست و جو کردم...فکر کنم اسمت را در دانشگاه بهارستان پیدا کردم.
    امشب سعادت شد دوباره بگردم و پیدایت کنم.
    اشعار نابت را خواندم و لذت بردم.
    هر جا هستی موفق باشی. دوست عزیزم
  • دکترداودبیات
  • با سلام
    ضمن تشکر از محبت های شما
    غزل زیباتونو مجددا خوندم و لذت بردم دست مریزاد جدا زیباست
    با یه کاری از گذشته و یه پیشنهاد به روزم مزین که می فرمایین ؟
    اگه به روز شدین مطلع بفرمایین متشکر می شوم
  • شکوفایی(مینا)
  • با سلام ...

    جسارتا مصرع "جمع تن از نگاه تو تنها نمیشود" کمی بی ارتباط با موضوع آمد ...
    در کل غرل بلند بالایی بود . . .
    به امید آن صبحی که فردایمان را رقم خواهد زد . . . انشاءاله.
    وبلاگتون محشر بود
    با اجازتون از اشعارتون استفاده می کنم
    خوشحال میشم سری به ما بزنی
    یا علی
  • فرشته بحرانی
  • سلام.
    ببخشید این قدر دیر سر می زنم... هنوز درگیر امتحاناتم هستم.
    با این حال اشعار زیباتون ار خوندم و استفاده کردم.
    موفق باشید.
    یا علی...
    آرام بگذار مرده گان را به خاک
    گفته بودم یادت هست... ؟

    ای یار بیا به دیدارم

    در پناه او
  • لاله شجاعی پور
  • سلاااااااااااااااااااام
    بی اجازه اومدم و لذت بردم تازه اینکه چیزی نیست لینکتون هم کردم همیشه گفتم واسه شماهم میگم از خیر کار ها خوب به هیچ قیمتی نمیگذرم
    از اونطرف ها تشریف بیارید خوشحال میشم
    سلام عزیز
    غزل زیبا و روانی است
    با غزلی به روزم بدرود
    سلام همسایه.



    به دیدارم بیا ای مهربان برای خواندن زندگی نامه

    دیشب ز رعد غصه چو باران گریستم

    دور از نگاه پنجره پنهان گریستم


    بغضم غریب بود اگر بی صدا شکست

    آهسته چون صدای غریبان گریستم


    بی چشم تو تبلور احساس سخت بود

    من با خیال روی تو آسان گریستم


    داغی به دل چو حسرت پروانه داشتم

    هر چند شمع بودم و گریان گریستم


    شب بود و اشک بود و غزل بود و ماه بود...

    چشم انتظار و اشک به دامان گریستم


    تکرار میکنم غزل عاشقانه را ...

    دیشب ز رعد غصه چو باران گریستم.


    در پناه ایزد یکتا
  • دشمن زیاری(شراره های آفتاب)
  • سلام

    سلام
    باز هم بیا عزیز. شاید دردم را فریاد زدی.

    چون کوه استوار

    بر پهنای دشتستان بی بر

    حاشیه قرمز آسمان بی سر و ته

    ایستاده،

    درد جهل می نوشم

    و در خون آسمان

    سایه ام گم می شود.

    قربانت
  • لاله شجاعی پور
  • سلااااااااااااااااااااام
    ممنون از حضور سبز و پر بارتون بله درست فرمودید کار ایراد وزنی داره اما موندم چجوری درستش کنم که به کل کار صدمه نخوره به هر حال مرسی از لطف شما که اینقدر خوب خوندید .اپ کردید خبرم کنید
  • لاله شجاعی پور
  • راستی بابت لینک هم مرسی اسم شماهم با افتخار به لیست دوستان اضاف شده
    سربلند باشید
  • دشمن زیاری(شراره های آفتاب)
  • سلام
    قاسم عزیز ممنونم از لطف شما. فکر میکنم در شعر دیگر کمتر به پس و پیش ها توجه می شود. حرف شما در مورد پسوند اندو در قالب ادبی کاملا درست است. اما در قالب نظم میتوانیم مثلا بگوییم
    خاک را اندود زرین بایدش(دقیقی)
    از حساسیت شما خرسندم
    زنده باشید
    سلام
    خیلی متشکر که بزرگواری کردی به ما نگاهی انداختی
    افتخاری است برای حقیر که در خدمت کسانی باشم که حضرت به دلشون به قلمشون و به چشماشون نگاه میکنه
    اون مورد هم یه اشتباه بود که تصحیح کردم
    اما مش نعمت نام پدر بزرگ شهیدمه که دلش نیومد برگرده
    آب و هوای شلمچه بیشتر بهش می ساخت
    به خاطر همین آدرس مش نعمت ما کربلای 5 هستش
    حالا نظرت چیه؟؟؟
  • علی اصفهانیان
  • 1 از بغض غنچه ها گرهی وا نمیشود
    جواد ذهتاب
    2 بیت اول باید گیرایی داشته باشه
    البته فضولی بود ولی شاید به درد بخوره
  • جواد زهتاب
  • با سلام
    «هر آینه آه» با طنز انتخاباتی به روز شد
  • بهرام کمالی
  • این یک اقتباس ساده از دستهای کسی ست که... با تیله بازی بروزم.
    سلام
    شعر خیلی زیبایی بود. دستتون درد نکنه.
    من با شعر "یوسف غائب" منتظرتون هستم.
    پاینده باشید.
    سلام بردوست
    این باربایک مثنوی عاشورایی به روزم ومنتظر
    یاحق
  • نیره حسینی
  • سلام. خیلی زیبا بود.احساس زلالتان رشک برانگیز است... خوشحالم که توانستم با شعرتون آشنا بشوم... بنده را هم راهنمایی کنید ... قلم شکسته ای در فقط یک بهار گاهی دلی تنگ را می نویسد... قلم تان بر فراز باد و اندیشه تان پاک.
    پایدار باشید.
    باسلام
    زیبا می نویسی
    مسلط و روان
    عالی

    سطر گریه رو بخونید لطفن!
    به یاد مازندران
  • روزها و سوزها
  • سلام
    خیلی زیبا بود ...مخصوصا بیت دوم .خوشحال می شوم مطالبم را در روزها و سوزها بخوانید .
  • آبجی پروانه
  • سلام برادر گرامی
    -
    -
    غرض از مزاحمت
    پس از ماه ها دوری از نت
    برگشتم
    البت حرف خاصی واسه گفتن نداشتم
    غیر از یه کار عقبمونده از پارسال
    اونم نقد شعرای داش یاسر معین
    و از اونجایی که این آبجی کوچولوی شما اونقدری که واسه نقد شعر لازمه اطلاعات نداره
    از شما خواهش میکنم در یک گردهم آیی اینترنتی شرکت کرده
    اشعار داش یاسر را خوانده و نظرتان را ابراز بدارید
    پیشاپیش ازهمکاری شما سپاسگزارم
    -
    سلام مرسی که سر زدید .مثل همیشه شعرهاتون زیبا بود با یک شعر منتظرم....
  • نیره حسینی
  • سلام. ممنون که به فقط یک بهار هم آمدید... دلتان بهاری. یک بار دیگه آمدم تا شعر زیبایتان را بخوانم خیلی به دل می نشینه... منتظر نظراتتون هستم...
    مقدار یار همنفس در فقط یک بهار...
    پایدار باشید.
  • یوسف رحیمی
  • سلام دوست عزیز
    من هم از آشنایی با شما بسیار خوشحال شدم و از خوندن کارهای زیباتون بسیار لذت بردم
    التماس دعا
    سلام
    به شیر مرده
    سر بزنید قبل از آنکه .....


    شیر مرده به روز شد
    با افتخار لینکتون کردم
    خوشحال میشدم شعرمو گوش میددادید ولی به خاطر مسایلی خودم گفت بودم آخر شعر بخونم هرچند گمون نکنم چیز زیادی از دست داده باشید به هر حال از پیام نیکتون در باره نوشته هام ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">