قاسم صرافان

شعرها و ترانه های قاسم صرافان

قاسم صرافان

شعرها و ترانه های قاسم صرافان

قاسم صرافان

در این وبلاگ، شعرها، ترانه ها، مطالب، شعرخوانی ها، تصاویر، کلیپها، برنامه ها و خبرهای مربوط به من با موضوع شعر آیینی، شعر عاشقانه و ترانه قابل مشاهده است.
قاسم صرافان

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

نگاه کن پدر بزرگ

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۸۷، ۰۸:۳۶ ق.ظ


نگاه کن پدر بزرگ! به عمق چشم‌های من
که با تو حرف می‌زنند نگاه‌ها به جای من

کنار رفت پرده‌ها، پدر بزرگ خیره شد
حدود شصت سال بعد ... عراق -  کربلای من:

من ایستاده‌ام، ببین چه غرق در نیایشم
که تیر هم نمی‌رسد به قلب ربنای من

چه دید در دلم خدا ، چه چشمه‌ای؟ که اینچنین
کبوتران تشنه را پرانده در هوای من

چه دید در دلم خدا؟ که گفت: «احمد» م بیا
«علیِ» من برای تو، «حسین» تو برای من

همین که حرف می‌زنم «حبیب» گریه می‌کند
دلش بهانه‌ی تو را گرفته از صدای من

چه عاشقانه می‌رسی تو با نگاه «اکبر» م
و پیش از اینکه من شَوَم، تو می‌شوی فدای من

شبیه تو قدم زنان گذشت و روی شن ببین
چه رنجِ دل بریدنی، کشیده رد پای من

و ماهِ تکه تکه را درون خود گریستم
که نشنوند خیمه‌ها صدای های و های من

چه قدر از تو دم زدم، چه قدر مثل تو ... ، ولی
به گوش نیزه‌ها نرفت کلام آشنای من

تو این فراز را نبین، نبین که شمر ... نه نبین
چه چکمه‌های تیره‌ای، چه خنجری! ... خدای من!

پدربزرگ اشک ریخت، پدربزرگ ناله کرد
نشست در مقابلم و بوسه زد به نای من

حدود چند قرن بعد... و «باز این چه شورش است»
که هم زمین، هم آسمان، نشسته در عزای من

نشسته تا رسیدنت به شکل یک سوار سبز،
نگاه سرخِ پرچمی به گنبد طلای من

---------------------------------------------------------


سقا


گفتند ماهی‌ها که آب آورده‌ای سقا
نوشیدم و دیدم شراب آورده‌ای سقا

پیچیده ابرو!  در افق عطر تو پیچیده
گل کرده‌ای در خون، گلاب آورده‌ای سقا

رفتی بپرسی: آخرین پیمان عاشق چیست؟
پیداست از چشمت جواب آورده‌ای سقا

روشن‌تری از هر شبِ دیگر، مگر اینبار
از برکه‌ی مهتاب آب آورده‌ای سقا؟

یک آه از تار دلت، از ناله‌ی نی‌ها
تا پرده‌ی اشک رباب آورده‌ای سقا

چون ماه در منظومه‌ی آغوش خورشیدی
ماهی که داغ آفتاب آورده‌ای سقا

خون می‌رود، ... اما بیا یک گام این‌سوتر
حالا که تا این بیت تاب آورده‌ای سقا

یک شوره‌زار شعر می‌بینی و دیگر هیچ
آبی برای این سراب آورده‌ای سقا؟



  • قاسم صرافان

نظرات  (۳۱)

  • یه نفر بیکار
  • __*#######*
    ___*#######III*
    __*#####III######
    __###III##########
    _##III##############_________*####*
    __##################_____*########## *
    __###############ُ###___*#############*
    ___#################*_###############*
    ____#################################*
    ______###############################*
    _______#############################*
    ________###########################*
    __________########################*
    ___________*####################*
    ____________*#################*
    _____________*##############*
    _______________############*
    ________________#########*
    ________________*#######*
    _________________#####*
    __________________###*
    __________________##*
    __________________#*

    سلام دوست گلم من آپم ومنتظر حضور پر مهرت هستم.موفق باشی

    شادزی مهرورز
  • بها,الدین
  • سلام
    قاسم جان
    چقدر خوشحال شدم که بعد از دقیقاَ یکماه دو شعر زیبا نوشتی
    همیشه خوب می نویسی و همیشه شعر هایت با ارزش و پر محتواست
    امیدوارم در این ایام شما را در کازرون زیارت کنم
    .... و باز این چه شورش است
    که هم زمین هم آسمان نشسته در عزای من
    واقعاَ زیبا بود
  • رضا سروری
  • مثل همیشه زیبا اینقدر که ادم را هوایی می کند
    موفق و سربلند باشید
  • یونس دانش پژوه
  • سلام جناب صرافان عزیز
    ایام محرم و عزاداری را تسلیت عرض میکنم.
    دیر به دیر آپ میکنید. ولی پرمحتوا. از شعرها و احساستون لذت بردم.
    اخیرا دوست شاعری پیدا کرده ام به نام احسان پرسا که به نظرم بشناسیدشون. چندتا از طرح های خیلی قشنگشون رو به مناسبت این ایام و با اجازه ی خودشون تو وبلاگم قرار دادم. تشریف بیارید. خوشتون میاد.
  • حسین حاجی هاشمی
  • سلام لذت بردم منم با یه غزل به روزم
    با مرگت زندگی شد عشق

    و مرگ ، عاشق عشق

    مفاهیم در تو مرد و زنده شد به عشق

    دیگر نمی اندیشم !

    من مشق می کنم :

    حسین .... حسین .... حسین .....
  • محمد حسین صفاریان
  • سلام
    سی پل به روز شد!
    سلام
    وبلاگ قشنگی دارید، ممنون می شم به وب منهم سر بزنید و نظر بدید.
  • آرش پورعلیزاده
  • سلام عزیز
    قبول باشد! لینک شما در پیوندهای الفبایی ( متحرک ) وبلاگم اضافه کردم. برقرار باشی
  • احسان پرسا
  • سلام قاسم جان
    مثل همیشه غزل هایت قلب ما رو هدف گرفتند اما این بار چشمانمان را هم خیس کردند ..
    خوب باشی شاعر
    سلام.
    حسین زهرا اهل حرم خویش به پیشگاه خدا برد بهر خمس و زکات ایمان و ولایتش و عرش لرزید و ملائک گریستند از این پیشکش.
    سوگواریتان مورد قبول این حرم باد.
  • نویسنده کانون نور
  • سلام و تسلیت.
    مگر می توان آفتاب را دید و آن سر به سرنیزه رفته را سلام نکرد؟
    مگر می توان آب را دید و آن مشک پاره پاره را توتیای چشم نساخت؟
    مگر می توان نام عباس را گفت و بغض غریب در گلو نشکست؟
  • محسن نیکنام
  • روشن‌تری از هر شبِ دیگر، مگر اینبار
    از برکه‌ی مهتاب آب آورده‌ای سقا؟

    زیبا بود با غزلی در همین هوا به روزم
  • آل مجتبی
  • روی بنما و وجود خودم از یـاد بـبـر
    خرمن سوختگان را همه گو باد ببر

    درووووووووووووووووووووووووووووووووووود ؛

    با شرح غزل (250) از حـافــظ چشم به راهتان نشسته ایم .


    مـانـا باشید کامــــــروا .
    سلام ودوباره سلام
    ازعاشورایی های عمیق وبااحساس وزلالت لذت بردم
    بایک غزل تورامن چشم درراهم
  • مهدی نظارتی
  • با سلام
    استاد به روزم تشریف بیارید
    منتظر نقد های شما
    سلام
    عاشورای حسینی تسلیت باد
    یک غزل من خیلی وقته منتظرنقدونظرارزشمندشماست
    یاحق
    سلام ودوباره سلام
    ممنون ازلطف سرشارتان
    باغزلی برای کبوتران خونین بال غزه منتظرم
  • سیدمحمدرضا هاشمی زا ده
  • سلام صمیمی همدل همسفر..جناب صرافان
    هردوغزل عاشوراییت...مجموعه ای از تعابیر معطر ومضامین بکر وتازه بود با زبانی صمیمی ولبریز احساس
    .................
    باسلام وعرض ادبی مجدد....واینکه امروز دلتنگتان شدم.وگفتم خدمتتان برسم.
    وسلام وعرض ادبی به عطر صمیمیت ومحبتتان..که ناگهان چقدر زود دیر میشود
    وبه قول مفتون شاعرگذشته جنوبی......
    بیا تا مجلسی از نو بگیریم
    برادر وار دور هــــم نشینیم
    زمانه بی وفا وعمـــــر کوتاه
    مبادا هریکی جایی بمیریم

    در پناه لطف ومرحمت خداوند.باشید.. جمعه ای دیگرگذشت وانتظار ظهور آقا.......
    که دلهایمان غبار ملالت گرفته است....این جمعه هم گذشت وتو آقا نیامدی
    ................
    همسفر با کاروان اسیران کربلا..دلهایمـــــــــان را پرواز می دهیم
    وبا بالهای شکسته... لاله های داغدار را سایه بانی خواهیم نمود
    بی برادر رفت زینب...ماند جـــــان کربلا
    تا کند آتشفشانـــــی ها زبـــــان کربلا
    همسفر با کودکان دلشکسته..خسته تر
    میرود دلهایمــــــان..با کـــــــــاروان کربلا............هاشمی زا ده
    زخم می کاود گلوی خویش را
    لاله گم کرده ست بوی خویش را
    بادهایی که لبم را برده اند
    حرف هایم را به لب آورده اند
    چشم های من!مرا جاری کنید
    پیش آبم ،آبرو داری کنید
    من سکوت زخم های تشنه ام
    چارده قرن است ،زیر دشنه ام
    نیزه ای در من ، سرم را برده است
    آسمان خاکسترم را برده است
    دور ماندم از پگاه از مشرقین
    از صدای نور از نای حسین
    چارده قرن است ،گل ها پرپرند
    نیزه ها آیینه ها را می برند
    زنده ای مولا وبر سر می زنیم
    چارده قرن است مولا؛ مرده ایم


    قلمت مانا و
    در پناه او
  • احسان خلیلی
  • سلام فاطمه عزیزم
    بگو کمی برایم گریه کند ژکوند. . .
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • فرشته بحرانی
  • سلام. بعد از مدت ها سکوت با یه شعر جدید به روز شدم . خوشحال میشم اگه سر بزنید.
  • شیرین و فرهاد
  • سلام خسته نباشی...
    زیبا بود...
    من آپم ...
    ممنون می شم بهم سر بزنی ...
    منتظر هستم ...
    نظر یادت نره...

    اما ، براستی عشق چیست؟

  • نظارتی(مسیح)
  • با سلام

    به روزم با چند سپید عا شورایی

    خوشحال می شم سری بزنید و نقد کنید
  • راثی پور
  • سلام قاسم جان.حالت خ.به.در بیت دوم غزل اولت حرف عین از تقطیع ساقط شده.
  • شراره های آفتاب
  • سلام قاسم عزیز
    هیچ می‌دانی:

    زندگی را چون بهاران،

    برگ زردی...

    در نگاه غنچه می‌ماند؟

    مدت ها دل و دماغ سرود نبود.
    تازه از زندگی یادم به شکایت آمده است.
    کارهای شما که همواره زیبا و به یاد ماندنی هستند.
    قربانت
  • بهرام کمالی
  • سلام... با آبی اناری بروزم و منتظر حضور و نظرتان.
  • درحوالی اشراق...
  • شعرسقا رابیشتر پسندیدم موفق باشی
  • آل مجتبی
  • شب وصل ست و طَی شد نامه‌ی هَجر
    سلامٌ فیهِ حتّی مطلع الفجر

    درود ؛

    با شرح غزل (251) از حـافــظ چشم به راهتان نشسته ایم .


    مـانـا باشید.
  • امید فرهادپور
  • سلام و سلام . "پلاک سوخته "بروز شد . به میهمانی ام می آیید؟
  • دیوارهای کودکی
  • و خداوند گفت حتا به نغمه ی پرنده ای رستگار می شوید.
    بیایید با نغمه هایی که مرا و ما را به رستگاری رساندند.
    خورشید و تیله های علی و سیندرلای عسل و خنده های کیمیا
    سبز بمانید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">