قاسم صرافان

شعرها و ترانه های قاسم صرافان

قاسم صرافان

شعرها و ترانه های قاسم صرافان

قاسم صرافان

در این وبلاگ، شعرها، ترانه ها، مطالب، شعرخوانی ها، تصاویر، کلیپها، برنامه ها و خبرهای مربوط به من با موضوع شعر آیینی، شعر عاشقانه و ترانه قابل مشاهده است.
قاسم صرافان

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

جوان ناکام

شنبه, ۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۱:۴۰ ق.ظ

 به اطلاع دوستان می رسانم: مجموعه اشعار آیینی من با نام  " از آهو تا کبوتر"  توسط انتشارات آرام دل (۶۶۹۷۱۶۹۷ - ۰۲۱) به چاپ رسید.

اول روضه می‌رسد از راه
قد بلند است و پرده‌ها کوتاه

آه از آنشب که چشم من افتاد
پشت پرده به تکه ای از ماه

بچه‌ی هیأتم من و حساس
به دو چشم تو و به رنگ سیاه

مویت از زیر روسری پیداست
دخترِ ... ، لا اله الا الله!

به «ولا الضالین» دلم خوش بود
با دو نخ موی تو شدم گمراه

چشمهایم زبان نمی‌فهمند
دین ندارد که مرد خاطرخواه

چای دارم می‌آورم آنور
خواهران عزیز! یا الله!

سینی چای داشت می‌لرزید
می‌رسیدم کنار تو ... ناگاه ـ

پا شدی و شبیه من پا شد
از لب داغ استکان هم آه

وای وقتی که شد زلیخایم
با یکی از برادران همراه

یوسفی در خیال خود بودم
ناگهان سرنگون شدم در چاه

«زاغکی قالب پنیری دید»
و چه راحت گرفت از او روباه

آی دنیا ! همیشه خرمایت
بر نخیل است و دست ما کوتاه

 

  • قاسم صرافان

نظرات  (۴۸)

سلام خسته نباشید وبلاگ جالبی دارید به وبلاگ ما هم بیاین و ما بی نصیب نگذارید و خوشحالون کنید
سلام بسیار زیبا
  • بهادر ریاضی
  • سلام قاسم جان
    بسیار زیبا بود
    چای دارم می‌آورم آنور
    خواهران عزیز! یا الله!

    مواظب باش منزل این شعر را نبیند
    زنده باشی
  • خادم (سیبی به رنگ خون)
  • بچه ی هیأتی سلام و علیک
    مثل همیشه پر از تخیل و تازگی و شاعرانگی
    سلام
  • تسنیم از طرف هیئت وبلاگی سبو
  • بسم الله گفته‌ایم برای آغاز تسبیح پرداختن
    تسبیحی که صد دانه دارد؛ دانه‌هایی از جنس درّ
    و شما دعوت شده‌اید برای برگرفتن یک دردانه


    نهمین مراسم هیأت وبلاگی سبو : دردانه‌های تسبیح
    http://gyume.blogfa.com/post-114.aspx
    حـــافــــــظ خــوانـی
    29 / 2 / 89

    غزل (345)
    بی تـو ای سـرو روان بـا گل و گلـشن چه کـنـم ؟
    زلف سنبل چه کشم ؟ عارض سوسن چه کنـم ؟
    آه ... کـز طـعـنـــــــه‌ی بـدخـواه نــدیـــــدم رویــت
    نیـست چـون آیـنــــه‌ام ، روی ز آهــن چه کـنـم ؟
    بــرو ای نـاصــح و بـر دُردکــشـان خـُـرده مــگـیــر
    کار فـرمــای فـلــک می‌کنـد این ، من چه کـنـم ؟
    برق غـیــرت چو چنـیـن می‌جـهـد از مکمـن غیب
    تـو بـفـرما : کـه مـن سوختـه خـرمـن چه کـنـم ؟
    غـزل (346)
    مـن نه آن رنـدم که تـرک شـاهـد و ساغـر کنـم
    مـُحتـسب دانـد کـه مـن ایـن کــارها کمتـر کنـم
    مـن کـه عیـب تـوبـه کـاران کـرده بـاشـم بـارهـا
    تـوبـه از می ، وقت گل ، دیـوانـه بـاشم گر کنم
    عشق دُردانـه ست و مـن غوّاص و دریا میـکـده
    سـر فـرو بــُردم در آنـجـا تـا کـجــا سـر بـر کـنـم
    لاله ساغر گیر و نرگس مست و بر ما نام فسق
    داوری دارم بـسـی یـا رب کـه را داور کـنـــــم ؟!


    ســـــــــــــــلام !


    باشرح این دو غزل به روز شدیم ! چشم به راه حضورتان !


    ســبـــز بـمــانــیـــد !
    سلااااااااااااام اخوی
    کیف کردم
    مشتاق دیدار
    یا حق
    سلام قاسم
    خواندم و لذت بردم
    زیبا بود
    عزت مستدام
  • حسنا محمدزاده
  • سلام
    شعر قشنگی بود
    منتظر نظرات شما هستم
    پاینده باشید و پیروز
  • حسین میدری
  • درود،

    "یک ساحل پُر از شعر" با شش دوبیتی،

    آمدن مهربانانه ی شما را چشم براه مانده است..
    لا اله الا اللّه....
  • سجاد ناصری
  • سلام

    آسمان صاف شد ، زمین یخ زد


    وعده داریم صبح یخبندان


    وعده ای جنس « دوستت دارم »


    دوره ای از تکامل انسان


    دایناسورها هنوز بیدارند!


    به روزم ومنتظر
    سلام قاسم جان

    خیلی دلم براتون تنگ شده


    تبریک می گم چاپ کتابتون را
    از شنیدنش خیلی خیلی خوشحال شدم
    اگه بتونی یه جلد برام بفرستی ممنون میشم
    استان بوشهر - شهرستان دیر - دانشگاه پیام نور - دفتر بسیج دانشجویی 09179712843

    دل...تادل
    غــــزل (347)
    صـنـمـا ! با غـم عـشق تو چه تـدبـیر کـنـم ؟!
    تـا بـه کـی در غم تـو ناله‌ی شبـگـیـر کـنـم ؟!
    دل دیـوانـه از آن شــد که نـصـیـحـت شـنـود
    مـگـرش هـم ز سـر زلـف تـو زنـجـیـر کـنـم
    آنچـه در مدّت هـجـر تـو کـشـیـدم ، هیهات !
    در یـکی نـامـه محـال سـت که تـحـریر کـنـم

    غــزل (348)
    دیـده دریـا کـنـم و صـبـر بـه صـحـرا فـکـنـم
    و انـدریـن کـــار دل خـویـش به دریـا فـکـنـم
    از دل ِ تــنــگ ِ گـُـنــه ‌کــــار ، بـر آرم آهـی
    کــآتـش انـدر گــُـنـــهِ آدم و حـــــــوّا فـکـنـم
    مایه‌ی خوش‌دلی آنجاست که دلـدار آنجاست
    می‌کـنـم جـهـد که خود را مگـر آنجا فـکـنـم



    سلام ؛

    "ستیغ سخن" با شرح غزل 246 حافظ به روز است .

    چشم به راه حضور سـبـزتـان نـشـسـتـه ایم .

    به اینجاها هم سر بزنید :

    آستانه (انجمن شعر کازرون ) www.yasht-poem.blogfa.com
    آستانه (انجمن داستان کازرون) www.yashtstory.blogfa.com
    زمزمه های دل www.kazerun1333.blogfa.com



    مـانـا بـاشــیـــــد و کــامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــروا
    برای شوشتر

    گریه ام می گیرد

    گاه از سر شوق

    وگاهی به عبور

    از کوچه خاطره هایم

    که از ویرانی ساباتش

    بن بست است !

    عجب!
  • مجتبی معینی
  • سلام قاسم جون .
    زیبا بود . لذت بردم .
    افتخار میدی اگه به وبلاگ ما سر بزنی .
    آدرس : ourgreenfamily.blogfa.com
    سلام
    خیلی قشنگ بود
    -
    چه‌ی هیأتم من و حساس
    به دو چشم تو و به رنگ سیاه

    مویت از زیر روسری پیداست
    دخترِه ... ، لا اله الا الله!

    به «ولا الضالین» دلم خوش بود
    با دو نخ موی تو شدم گمراه

    چشمهایم زبان نمی‌فهمند
    دین ندارد که مرد خاطرخواه
    -
    پا شدی و نسیم چادر تو
    برد با خود دل مرا چون کاه

    وای وقتی که شد زلیخایم
    با یکی از برادران همراه

    یوسفی در خیال خود بودم
    ناگهان سرنگون شدم در چاه

    «زاغکی قالب پنیری دید»
    و چه راحت گرفت از او روباه
    -
    چه‌ی هیأتم ادب دارم
    پس فقط می‌کشم برایش آه
    -
    -
    از اینجاهاش خیلی خوشم اومد
    ساده و روان بود
    مثل یه فیلم کوتاه 1 دقیقه ای
    -
    -
    -
    راستی بروزم
  • احسان خلیلی
  • سلام
    آقا دمت گرم جان داداش خیای حال کردم

    با یک پست طولانی به روزم
    1- یک رباعی و مثنوی (فاطمه ام رو پیدا کردم ولی منو یادش نمیاد)
    2-ترانه امروز ؛ به روایتی از یک « رابطه شکننده » تقلیل یافته است !
    3- یک خاطره از مکه و . . . . . .
  • امیرحسین محمودپور
  • سلام

    خسته نباشید...

    شما را به خواندن غزلی فاطمی دعوت می کنم...
  • حسنا محمدزاده
  • سلام
    با شعری جدید به روزم و منتظر نظراتتان
    مانا باشید
  • خادم (سیبی به رنگ خون)
  • من به روزم؟ شما قضاوت کن.
  • مهدی پرویز
  • سلام.
    برای بار دوم در این ماه به روز شدم. با غزلی تقدیم به رهبر معظم انقلاب.
  • آغــو (آقا)
  • ســــــــلام !

    «از آهـو تـا کـبـوتـر» عالی بـود ، اتفاقی داشتم «دلم شعر است» از همین انتشارت

    می‌خوندم که «از آهو تا کبوتر» هم رسید .

    «میان مـاه من تا ماه گردون
    تفاوت از زمین تا آسمان ست»

    سپاسگزارم ، انشاءالله مجموعه های بعـدی !




    سـرشـار از ترانه‌ی عشق باشید !
    حـــافــــــظ خــوانــی
    12 / 3 / 89

    غزل (349)
    دوش سـودای رُخـش گـفـتـم ز سـر بـیــــــرون کـنـم
    گـفـت : کـــو زنـجـیـر ؟ تا تـدبـیـر ایـن مـجـنــون کـنـم
    قامـتـش را سـرو گـفـتم ، سر کشید از من به خشم
    دوستـان ! از راسـت می‌رنـجـد نـگــارم چـون کـنـم ؟!
    نـکـتـه نـاسـنـجـیــده گـفـتـم ، دلـبـــرا ! مـعـذور دار !
    عـشـوه‌ای فــرمـای ! تـا مـن طـبـع را مــــوزون کـنـم
    زرد رویـی می‌کـشـم زان طـبــــــع نـازک ، بی گـنــاه
    ســاقـیـا ! جـامـی بـده تـا چـهـره را گـلـگـون کـنـم

    غـزل (350)
    بـه عــــــزم تـوبـه سـحـر گـفـتـم استخـاره کـنـم
    بـهـار تـوبه شـکـن می‌رسـد ، چـه چـاره کـنـم ؟!
    سـخـــن درسـت بـگـویم : نـمــی‌تــوانــــــم دیـد
    کـه مـی خــــورنـد حـریـفـان و مـن نـظـاره کــنـم
    چو غـنـچـه با لـب خـنـدان به یـاد مـجـلـس شـاه
    پـیـالـه گـیــرم و از شـــــــــوق جـامـه پـاره کـنـم



    سلام ؛

    "ستیغ سخن" با شرح این دو غزل از حافظ ، چشم به راه حضورتـان مانده است .


    مـانـا بـاشــیـــــد و کــامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــروا
    کافر همه را به کیش خود ...
  • مجید لشکری
  • سلام اخوی
    مشهد نائب الزیاره دوستان هستم
    بهانه ای بود برای جویای حال شدن
    امیدوارم در صحت و سلامت به سر ببرید
    علی علی...
    سرور ارجمند جناب آقای صرافان
    احتراما مرکز موسیقی و سرود صداوسیما در نظر دارد از توانایی ها و ذوق هنری جنابعالی در تولید آثار موسیقایی فاخر و ماندگار در رسانه ملی استفاده نماید. لذا از جنابعالی درخواست می گردد اشعار و ترانه هایی که در قالب موضوعات پیوستی سروده اید را به این مرکز ارسال نمایید.
    بدیهی است پس از بررسی و تصویب آثار فاخر ارسالی توسط این مرکز خریداری خواهد شد
    شما می توانید آثار خود در قالب این موضوعات را به صورت ایمیل یا فکس ارسال نمایید
    طرح و برنامه مرکز موسیقی و سرود
    تلفن تماس
    22167107 - 021
    تلفکس
    22167411 - 021
    آقای حیدرپناه

    عید مبعث
    روز پاسدار
    ولادت امام حسین (ع)
    ولادت حضرت عباس
    روز جانباز
    جوان ایرانی مسلمان
    هفته دولت
    عید فطر
    شهادت حضرت امیر (ع)
    شبهای قدر
    بازگشایی مدارس
    هفته دفاع مقدس
    روز قدس
    روز پدر
    حج
    حضرت معصومه
    روز دانش‌آموز
    روز مبارزه با استکبار جهانی
    تشویق به کتاب خوانی
    هفته بسیج
    روز دانشجو
    عید قربان
    محرم
    دهه فجر
    رحلت حضرت رسول (ص)
    شهادت حضرت امام حسن (ع)
    شهادت امام رضا (ع)
    هفته وحدت
    ولادت پیامبر اکرم (ص)
    شعار سال 1389
    توصیف قدرت الهی در طبیعت
    تقویت‌روحیه تحمل و مدارا درجامعه
    پیروزی ورزشی (تمام رشته‌ها)
    پیروزی تیم ملی فوتبال
    خیرخواهی و ارزش خدمت به مردم
    تحکیم بنیان خانواده
    مزمت‌طلاق‌وجدایی‌و‌بی‌وفایی‌زوجین
    ترویج‌ خوش‌بینی ‌و اعتماد مردم به یکدیگر
    ترغیب به کار و تلاش
    ارتقاء حس مسئولیت پذیری
    امیدواری و نگاه مثبت به آینده
    اهمیت و ارزش تفکر
    معرفی جذابیت‌های زندگی
    ترویج ساده‌زیستی و قناعت در جامعه
    توجه به هنر، زیبایی و ارزش آن
    وطن، ایران و هویت ایرانی
    ارزش علم و دانش در جامعه
    تعمیق دوستی، محبت و صمیمیت
    توصیف عشق‌های‌پاک‌ونجیب انسانی
    نیایش و راز و نیاز با خداوند
    آزادگی و تقویت روحیه آزادگی
    ترویج نوع دوستی
    تقویت‌فرهنگ‌ظلم‌ستیزی‌و‌حمایت‌از‌مظلوم
    تشویق‌وترویج‌فرهنگ‌مشورت‌در‌جامعه
    ترویج راستی و درستی و خیراندیشی
    ترویج روحیه نوآوری در جامعه
    توجه‌ به منافع‌ومصالح جمعی و ملی
    بیان فداکاری و رشادت‌های مردم
    فرهنگ احترام و تکریم بزرگترها
    تمرین صبر و بردباری
    فرهنگ ایثار و شهادت
    حجاب و عفاف
    پاکدامنی
    دل تنگی
    گریز از غم و انزوا
  • علی فردوسی
  • سلام قاسم جان
    هوس کردم یه سر برم روضه
    اینجور روضه ها می ری منم ببر
    به سوژه نیاز دارم
    یا علی
  • امیرحسین محمودپور
  • سلام آقای صرافان...

    مَن عَشَّقَ فعَفَّ ثُم ماتَ ماتَ شهیدا....هرکس بمیرد در حالی که عاشق و پاکدامن باشد، مرگش مثل شهادت است.

    با غزلی بروزم
  • احسان خلیلی
  • سلام عزیز
    یک آدرس برام بزار تا یک کتاب نامه هایی به فاطمه رو برات بفرستم
    کتاب خودتو هم ازت میگیرم ایشالا سر فرصت!
    حــافـــــظ خـوانـی
    19 / 3 / 89
    غزل (351)
    حــاشـا کـه مـن بـه مـوسـم گل تـرک مـی کـنـم
    مـن لاف عـقـــل می‌زنــم ، ایــن کار کـی کـنـم ؟!
    مـُطرب کجـاست ؟ تـا همه محصول زُهـد و عـلـم
    در کـار چـنــگ و بــربــــــــــــــــط و آواز نـی کـنــم
    از قـیــل و قـــال مـدرسـه حـالـــــی دلــم گــرفـت
    یــک چنـد نـیـز خـدمـت مـعـشـوق و مـی کـنــــم

    غـزل (352)
    روزگــــاری شـد کـه در مـیـخـانـه خـدمـت می‌کـنـم
    در لـبـاس فـقــــر ، کـــــــار اهـل دولـت مـی‌کــنــــم
    تـا کـی انــدر دام وصــل آرم تـــذروی خـــوش‌خـــرام
    در کـمـیـنـم و انـتـظـار وقـت فـرصــت مــی‌کـــنـــــم
    واعـظ مـا بـوی حـق نـشـنـیـد ، بـشـنـو کاین سخن
    در حـضـورش نـیـز می‌گـویـم ، نـه غـیـبـت می‌کـنـم


    سلام ؛

    "ستیغ سخن" با شرح این دو غزل از حافظ ، چشم به راه حضورتـان مانده است .

    به اینجاها هم سر بزنید :

    آستانه (انجمن شعر کازرون ) www.yasht-poem.blogfa.com
    آستانه (انجمن داستان کازرون) www.yashtstory.blogfa.com
    زمزمه های دل www.kazerun1333.blogfa.com



    مـانـا بـاشــیـــــد و کــامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــروا
    سلام اولا که بخاطر چاپ کتاب واقعا تبریک میگم و اگه برام هدیه نیاری ان شا الله خودم تهیه میکنم ثانیا شعر قشنگی بود ولی نفهمیدم در مورد کیه
  • عبدالحسین انصاری
  • سلام دوست من
    قاسم جان من هیچی حالیم نیست خودت هم میدونی کتاب میخوام
    دیریست که با یک عالمه شعر و خبر به روزم
    و بی صبرانه منتظر قدوم سبز شما
    در پناه خدای بارون
  • بچه های جنگ
  • با سلام و احترام


    اشعار خوبی خوانده ام اینجا و توفیق زیارت این وب را داشتیم

    لطفا به ما سر بزنید

    بچه های جنگ
    سلام زیبا بود فیض بردم انشالله دیدار میسر گردد
  • وبلاگ اشعار انتظار
  • سلام
    وبلاگ:
    یک آسمان قرار به هم خورده با مو ضوع اشعار مهدوی (یا همون انتظار) در اشعار شاعران امروز راه اندازی شد.

    دوست داریم اگه شما هم یه کار خوب برا امام زمان داری برسونی دست ما تا با هم گریه کنیم.

    راستی (چون این وبلاگ نیاز به تبلیغ داره میگم:)اگه شما مایلید در قسمت دوستان منتظر ( همون پیوند های وبلاگ ) باشین این وبلاگ رو تو قسمت پیوند ها قرار بدین و البته به ما هم خبر تا هم به نوعی دلگرمی برای ما باشه و هم اینکه ما بتونیم هل جزاء الحسان رو عملی کرده باشیم و شما رو ...
    یا علی
    (دوستان بزرگتر از من و اساتید خوبم منو ببخشن اگه ادبیات این متن خوب نیست و در شان شما ، صرفه جویی در وقت مجبور میکنه )
    سلام خیلی تشکر می کنم به خاطر هدیه کتابتان. خواندم خیلی زیبا بود. با آرزوی موفقیت روزافزون برای شما.
  • مجید لشکری
  • سلام
    با قصیده ای علویّه به روزم
    ممنون می شوم از نظراتتان بهره مند گردم
    علی علی...
    مجنونتان شدیم که لیلایمان شوید...
    حــــافــــــــــظ خــوانــی
    26 / 3 / 89

    غـــزل (353)
    مـن تـرک عشق شـاهـد و سـاغـر نمی‌کـنـم
    صــد بـار تــوبــــه کــــردم و دیـگـر نـمـی‌کـنـم
    باغ بـهـشـت و سـایه‌ی طوبیّ و قـصـر و حـور
    بـا خـاک کـــــــــوی دوست بـرابـر نـمـی‌کـنـم
    تـلـقـیــن و درس اهل نـظـر یک اشـارت سـت
    گـفـتــم کـنــایـتــی و مـُـکــــَـــــرّر نـمـی‌کـنـم


    غـــزل (354)
    بـه مـژگــان سـیـه کــــــــردی هــــــزاران رخـنـه در دیـنــم
    بـیـا ! کـز چـشــم بـیـمـارت هــــــــــــزاران درد بـرچـیــنــم
    الآ ای هـمــنـشیـن دل کــــــــــه یـارانــت بـرفــــت از یــاد
    مـرا روزی مـبـاد آن دم کــه بــی یـــاد تــــــــــو بـنـشـیـنـم
    جـهـان پـیـر سـت و بی بـنـیـاد ، از ین فـرهـادکـُش فـریـاد !
    کـه کـرد افـسـون و نـیـرنـگـــش مـلـول از جـان شـیـریـنــم
    ز تـاب آتـــش دوری شــــــــــــــــدم غـرق عـرق چـون گـل
    بـیـار ای بـاد شـبــگـیـری ! نـسـیـمـی ز آن عرق‌چـیــنـــم


    سلام ؛

    "ستیغ سخن" با شرح این دو غزل از حافظ ، چشم به راه حضورتـان مانده است .



    مـانـا بـاشــیـــــد و کــامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــروا
  • حسام بهرامی
  • سلام قاسم جان
    به روزم
    ممنون
    لی لی
    سلام قاسم جان


    بسیار ساده روان و جذاب بود
    لذت بردم
    وزن بسیار گیرا و جالبی داشت



    دل....تادل
    salam bar dadash Ghasem, Mahzuz shodam. Kheili hal dad. dar zemn deltangetim dadash.
    سلام
    خصوصی
  • روح القدس
  • سلام.آدم تو زیرزمین بادکنک هوا کنه اما این طور ........دید.دید.دید
    سلام و عرض ادب
    یک خواهش دارم: با فضای روضه و هیئت شوخی نکنید. می دانید می شود جوابی محکمه پسند جور کرد و دهن مردم را بست که "نخیر، هیچ اشکالی هم ندارد!" ولی شما خودت اهل دردی و می دانی که این فضاها حرمت دارد. خودت می دانی که اگر این شعرت باعث شود یک نفر توی یک هیئت یک لحظه یاد این حال و هوا بیفتد یا حتی یاد شعرت بیفتد و از فضای ملکوتی روضه بیرون بیاید... . فرض کن آن دنیا هم این حواس پرتی آن بابا را پای شما ننویسند. اما اخلاقی و مرامی، ارزشش را دارد؟
    یا علی
  • رفیق محسن حنیفی
  • خیلی باحال بود
    خدا خیرت بده/پس اینو بخون:

    ظهر تو خونه دراز کشیده بودم و TV میدیدم که متوجه شدم که یه نفر از تو کوچه داره اسممو با بلندگو صدا میزنه اولش فکر کردم شاید با کس دیگه ایی کار داشته باشه اما بعد از چند ثانیه اسم و فامیلو با هم صدا زد رفتم تو کوچه دیدم یه وانت سبزی فروشی جلو در خونه ایستاده بهش گفتم منو از کجا میشناسی گفت مامات سر کوچه ازم سبزی خریدو گفت بیام اینجا صدات کنم که بیای بگیری...
    اقلیما
  • محسن نقدی
  • زیبا بود واقعا
    از اون شب که تو دماوند تو اردوگاه خوندینش دنبالش بودم که داشته باشمش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">